

استاندارد API (American Petroleum Institute)
1402/09/14 مقالات علمی
استاندارد API (American Petroleum Institute)
استاندارد API (American Petroleum Institute) یا استاندارد مؤسسه نفت آمریکا، سیستمی برای دسته بندی و سطح بندی کیفیت روغن موتور است.
این استاندارد برای اطمینان از کیفیت، کارایی و سازگاری روغن موتور با انواع خودروها و شرایط رانندگی مختلف استفاده میشود.
- طبقهبندی API برای روغن موتور
API روغن موتور را به دو دسته کلی تقسیم میکند:
1- روغنهای مخصوص موتورهای بنزینی رده (S)
این دسته برای خودروهای سواری و سبک بنزینی طراحی شده است. حرف "S" در نامگذاری آنها وجود دارد
مانند SA.SB.SC…SN.SP (جدیدترین سطح)
2- روغنهای مخصوص موتورهای دیزلی رده (C)
این دسته برای کامیونها، اتوبوسها و ماشینآلات سنگین دیزلی به کار میرود. حرف "C" در نام آنها هست
مانند CA.CB.CC….CK-4 (جدیدترین سطح)
- جدیدترین استاندارد API برای روغن موتور بنزینی و دیزلی
- برای خودروهای بنزینی:
API SP (جدیدترین، معرفیشده در سال 2020)
API SN (برای خودروهای 2011 و جدیدتر)
API SM SL SJ (مناسب برای خودروهای قدیمیتر)
- برای خودروهای دیزلی:
API CK-4 (جدیدترین و پیشرفتهترین)
CH-4، CI-4، CJ-4 API (سطوح قدیمیتر)
تفاوت سطوح API
هر نسل جدیدتر، بهبودهایی در
- کاهش اصطکاک
- کاهش مصرف سوخت
- کنترل لجن
- افزایش طول عمر
- و سازگاری با سیستمهای آلایندگی دارد.
- روغنهای جدید معمولاً با نسلهای قبلی سازگار هستند، اما همیشه باید به دفترچه راهنمای خودرو توجه کنید.
- برای انتخاب روغن موتور مناسب خودرو، باید چند عامل مهم را در نظر بگیرید:
- استاندارد API (کیفیت روغن)
- اگر خودروی شما بنزینی است:
(جدیدترین و بهترین گزینه برای خودروهای جدید) API SP
(مناسب برای خودروهای ۲۰۱۱ به بعد) API SN
(برای خودروهای قدیمیتر) API SM، SL، SJ
- اگر خودروی شما دیزلی است:
(جدیدترین و بهترین برای موتورهای دیزلی سنگین) API CK-4
(برای مدلهای قدیمیتر) API CJ-4، CI-4
- نکته: همیشه از روغنی استفاده کنید که حداقل سطح API توصیهشده در دفترچه راهنما را داشته باشد. استفاده از سطح بالاتر مشکلی ندارد، اما نباید سطح پایینتری انتخاب کنید.
- گرانروی (ویسکوزیته) یا SAE
ویسکوزیته با اعداد روی بطری روغن مثل 5W-30، 10W-40 یا 0W-20 مشخص میشود.
این اعداد نشاندهنده عملکرد روغن در دماهای سرد و گرم هستند:
عدد اول) قبل از→ (W نشاندهنده عملکرد در هوای سرد (عدد کمتر = عملکرد بهتر در سرما)
عدد دوم) بعد از→( W نشاندهنده گرانروی در دمای بالا (عدد بیشتر = روغن ضخیمتر در گرما)
- برای هوای سرد و مصرف بهینه سوخت: 0W-20، 5W-30
- برای مناطق گرمتر و خودروهای قدیمی: 10W-40، 15W-40
- بهترین انتخاب: همیشه به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید تا ببینید چه ویسکوزیتهای توصیه شده است.
- مینرال، نیمهسنتتیک یا سنتتیک؟
- روغن مینرال: ارزان ولی عمر کوتاهتر، مناسب برای خودروهای قدیمی
- روغن نیمهسنتتیک: ترکیبی از مینرال و سنتتیک، عملکرد بهتر و مقرون به صرفه
- روغن سنتتیک: بهترین کیفیت، طول عمر بیشتر، کاهش مصرف سوخت و محافظت عالی از موتور
- توصیه: برای خودروهای جدید، توربو شارژ یا استفاده در شرایط سخت، روغن سنتتیک بهترین انتخاب است.
________________________________________
- استانداردهای دیگر (ILSAC، ACEA، OEM)
- ILSAC GF-6: استاندارد جدید برای کاهش مصرف سوخت
- ACEA (اروپایی): برای خودروهای مدرن با استانداردهای سختگیرانه
- OEM (توصیه خودروسازان): بعضی خودروسازان مثل مرسدس، بیامو، فولکس واگن و تویوتا روغنهای مخصوصی را توصیه میکنند که باید رعایت شوند.
پیشنهاد نهایی
- به دفترچه خودرو نگاه کنید تا ببینید چه سطح API و چه ویسکوزیتهای توصیه شده است.
- اگر در هوای خیلی سرد یا خیلی گرم هستید، گرانروی مناسب را انتخاب کنید.
- اگر خودرو جدید یا توربوشارژ دارید، روغن سنتتیک استفاده کنید.
- اگر رانندگی شهری زیادی دارید، روغنی با افزودنیهای ضد سایش و تمیزکننده انتخاب کنید.
تعداد بازدید : 84
نظرات دیگران؛